Sfantul Gheorghe in 2013  este pe data de 23 Aprilie si este sarbatorit 
cu o saptamana inaintea Sfintelor Pasti .
La multi ani tuturor celor care
 poarta numele de Gheorghe, George, Georgeta, Geta. !!!
Sfantul Mare Mucenic Gheorghe este un sfant martir, pomenit de aproape toate Bisericile traditionale, de obicei pe data de 23 aprilie. Patron al unui numar de tari, regiuni si orase printre care al Angliei. Sfantul Mucenic Gheorghe s-a nascut in Capadocia, intr-o familie crestina, si a trait in timpul domniei imparatului Diocletian. Urmeaza cariera militara, ajungand comandant in armata imparatului Diocletian. In anul 303, cand imparatul a inceput persecutiile impotriva crestinilor, Sfantul Gheorghe a marturisit chiar inaintea lui Diocletian credinta in Hristos. Dupa ce a fost supus la numeroase chinuri, a fost condamnat la moarte prin decapitare in anul 303, in ziua de 23 aprilie. In constiinta populara romaneasca, Sf. Gheorghe este unul dintre cei mai prezenti sfinti, numeroase biserici purtand hramul sau. Exista numeroase orase in Romania care poarta numele Sfantului Gheorghe si chiar unul dintre cele trei brate ale Dunarii este denumit astfel. Sf. Gheorghe este de asemenea ocrotitorul Armatei Romane. Este totodata patronul Angliei, al Georgiei si al Moscovei. In Lituania, Sf. Gheorghe este venerat ca protector al animalelor, iar in unele regiuni ale Spaniei ziua sfantului se serbeaza cu mese bogate si cu daruri. Legenda potrivit careia sfantul ar fi ucis un balaur pentru a salva o fecioara este o inventie tarzie, medievala. Adesea insa, iconografia recenta ni-l prezinta pe sfant calare, doborand cu sulita un balaur, poate simbolic. Unii comentatori sunt insa de parere ca este vorba doar de o preluare tarzie a mitului grec al lui Perseus si Andromeda. 
Daca
 in trecut aceasta sarbatoare era cinstita cu mult fast timp de trei 
zile, astazi, doar cu totul izolat, mai strabate farmecul ei de 
altadata. Cele mai multe obiceiuri legate de aceasta zi au fost 
abandonate pe parcursul timpului dar importanta sarbatorii in 
spiritualitatea traditionala ne obliga sa amintim cateva dintre 
practicile si obiceiurile de odinioara.
In
 ajunul zilei de 23 aprilie oamenii pregateau cu grija brazde verzi, 
taiate sub forma patrata, in care infigeau ramuri inmugurite de salcie si flori galbene de primavara cunoscute, in Bucovina,
 sub numele de calce. In noaptea sau dimineata zilei de San-George capul
 familiei, intotdeauna un barbat, aseza brazdele, astfel impodobite, "de
 straja "la stalpii portilor si ai caselor, la ferestrele si usile 
caselor si grajdurilor, in gradini si pe mormintele din cimitire. Se 
credea ca, astfel, oamenii, vitele si semanaturile erau protejate de 
fortele malefice, ce deveneau extrem de active in acest moment de 
inceput a anului pastoral. Masurile de protectie se luau mai ales 
impotriva strigoilor si strigoaicelor care, conform traditiei, furau 
mana vitelor cu lapte. Tot impotriva strigoilor se obisnuia a se pune 
langa poarta casei si la intrarea in grajd o grapa, asezata cu dintii in
 sus si cu un bracinar de fecior cast petrecut printre acestia.
In
 Bucovina, brazdele si ramurile verzi erau pastrate peste an pentru a fi
 folosite drept leacuri impotriva frigurilor sau pentru a fi amestecate 
in hrana animalelor (in credinta ca acestea vor fi protejate de puterea 
malefica a strigoilor) si pentru a fi puse in cuibarele clostilor 
(pentru a avea pui cat mai multi si pentru a le feri de boli si ulii).
O
 alta practica care se savarsea acum era impodobirea donitelor de muls 
vacile cu multa verdeata si flori de primavara. Donitele, pline cu apa 
si astfel "gatite", se puneau in tinda casei, dupa usa
 de la intrare. In dimineata zilei de San-George, apa si verdeata tocata
 erau turnate in hrana animalelor, crezandu-se ca, astfel, va spori laptele
 vitelor si ca vor fi protejate de toate relele. Intrucat San-George era
 considerat a fi Cap Mare de Primavara - moment important in derularea 
timpului calendaristic - in preziua sarbatorii dar si pe parcursul celor
 trei zile in care era celebrat, erau indeplinite numeroase ritualuri de
 aflare a ursitei si a norocului.
In
 ajunul zilei de San-George, fetele de maritat credeau ca isi pot vedea 
ursitul daca priveau, in aceasta noapte, intr-o cofa plina cu apa.
In
 dimineata zilei de 23 aprilie tot ele, fetele, puneau in mijlocul 
drumului brazde verzi, impodobite cu coronite, pentru a observa, pe 
furis, care fecior va calca peste ele. Daca flacaii ce le erau dragi nu 
calcau pe coronite, fetele credeau ca in acel an se vor casatori. 
Brazdele si coronitele erau pastrate peste an, pentru a fi folosite ca 
remediu in ameliorarea diferitelor boli sau pentru a se face cu ele 
farmece de dragoste.
In
 aceasta zi fetele mai obisnuiau sa semene usturoi, pe care-l pastrau 
pana in anul viitor. Mancand usturoiul semanat cu un an inainte, ele 
credeau ca vor fi inzestrate cu toate virtutile si ca se vor casatori in
 cel mai scurt timp.
Dis
 - de - dimineata, inainte de a se scutura roua, fetele mergeau pe furis
 in padure, in locuri ferite si indepartate, "pana acolo unde nu se 
auzeau latratul cainilor si cantatul cocosilor", pentru a culege 
matraguna si navalnic, pe care le aduceau acasa si le puneau in pod sau 
sub streasina, in credinta ca aceste plante miraculoase le vor aduce 
petitori bogati. Obiceiul pastra ceva din solemnitatea ceremoniala a 
marilor rituri: fetele isi luau traista si un colac descantat si, odata 
ajunse in padure, se incingeau intr-un joc cu semnificatii magice, 
mancau colacul, stropeau cu vin locul din care recoltasera plantele si 
abia apoi se intorceau acasa purtand un steag, numit pe alocurea strut, 
confectionat din ramuri de copac impodobite cu panglici multicolore.
Matraguna
 recoltata acum era pastrata peste an pentru a fi folosita la vindecarea
 unor bolii sau la practicarea vrajilor de maritis pentru fetele urate 
sau batrane, a vrajilor pentru imbogatire si castigare a faimei sau a 
celor de inmultire a laptelui la vaci. Matraguna putea sa provoace si 
nenorocire, saracie, uratenie, nebunie sau moarte, in functie de modul 
cum era folosita, de riturile sau vrajile in care era uzitata sau in 
functie de actul care-i declansa puterea.
Flacaii,
 pentru a nu ramane mai prejos decat fetele, cautau, in dimineata zilei 
de 23 aprilie, iarba fiarelor, planta miraculoasa ce putea sa sfarame 
lacatele si lanturile sau putea sa le confere lor, flacailor, 
proprietati miraculoase, in ajunul sarbatorii, tinerii mergeau intr-o 
dumbrava din padurea localitatii in care traiau, ducand cu ei cate o 
cofa cu apa neinceputa. Fiecare tanar isi ascundea vasul intr-un loc 
doar de el stiut rostind numele fetei ce-i era draga. Apoi, pana la 
ivirea zorilor se prindeau cu totii in hora, spuneau cimilituri sau 
cantau din fluiere. La rasaritul soarelui fiecare privea in cofa cu apa.
 Daca in vas se afla un fir de iarba, credeau ca se vor casatori cu fata
 iubita si ca vor trai impreuna pana la adanci batranete. Daca in apa se
 afla o floare uscata sau vesteda, era semn ca tanarul nu se va insura 
in acel an, iar daca gaseau pamant, se credea ca feciorul va muri in 
curand.
Femeile
 casatorite savarseau si ele practici magice pentru bunul mers in 
gospodarie. De exemplu, in dimineata zilei, inainte de rasaritul 
soarelui, mergeau in padure si culegeau plante doar de ele stiute 
(mulgatoare, untul vacii), pe care le adaugau in hrana animalelor, in 
credinta ca vacile vor da lapte mult si de buna calitate.
Tot
 in aceasta zi se prepara si "unsoarea oilor", un medicament obtinut din
 plante si grasimi animale, unguent ce se aplica pe ugerul oilor pentru a
 le apara, astfel, de boli pe tot parcursul verii.
Nimeni
 nu avea voie sa doarma in aceasta zi deoarece se credea ca acel care 
incalca interdictia avea sa fie somnoros intregul an.
Urzicatul
 era un alt obicei de San-George, practicat de tinerii din comunitatile 
traditionale bucovinene. Intrucat sarbatoarea deschidea o perioada 
solicitanta in derularea tuturor activitatilor economice, tinerii se 
atingeau, pe furis, peste partile neacoperite ale corpului, cu tulpini 
de urzica, nutrind convingerea ca in felul acesta vor fi mai ageri, mai 
harnici si mai sanatosi de-a lungul intregii veri care urma sa inceapa.
In
 stransa dependenta cu faptul ca San-George deschidea anul pastoral, in 
ajunul sau in dimineata acestei zile se aprindeau focuri vii, fie in 
vatra casei, prin frecarea a doua bucati uscate de lemn, fie in ograda, 
prin invartirea energica a unui fuscel de lemn introdus intr-o gaura 
practicata in blana usii de la grajd, fie intr-un loc dinainte stabilit 
situat in vatra satului. In cazul focurilor aprinse in ograda sau in 
vatra satului, tinerii obisnuiau a sari peste foc sau prin fum crezand 
ca, in felul acesta, se purifica si se apara de orice posibile influente
 nefaste.
Dintre
 toate obiceiurile de San-George mai sus enumerate, in comunitatile 
satesti contemporane se mai pastreaza obiceiul impodobirii stalpilor de 
la poarta cu ramuri verzi de salcie inmugurita si flori galbene de 
calce, infipte in brazde inverzite. Intelesurile stravechi ale acestei 
practici sunt, insa, arareori cunoscute.
 
 
evz.rocapadocia /crestinortodox

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu