Sfantul Gheorghe in 2013 este pe data de 23 Aprilie si este sarbatorit
cu o saptamana inaintea Sfintelor Pasti .
La multi ani tuturor celor care
poarta numele de Gheorghe, George, Georgeta, Geta. !!!
Sfantul Mare Mucenic Gheorghe este un sfant martir, pomenit de aproape toate Bisericile traditionale, de obicei pe data de 23 aprilie. Patron al unui numar de tari, regiuni si orase printre care al Angliei. Sfantul Mucenic Gheorghe s-a nascut in Capadocia, intr-o familie crestina, si a trait in timpul domniei imparatului Diocletian. Urmeaza cariera militara, ajungand comandant in armata imparatului Diocletian. In anul 303, cand imparatul a inceput persecutiile impotriva crestinilor, Sfantul Gheorghe a marturisit chiar inaintea lui Diocletian credinta in Hristos. Dupa ce a fost supus la numeroase chinuri, a fost condamnat la moarte prin decapitare in anul 303, in ziua de 23 aprilie. In constiinta populara romaneasca, Sf. Gheorghe este unul dintre cei mai prezenti sfinti, numeroase biserici purtand hramul sau. Exista numeroase orase in Romania care poarta numele Sfantului Gheorghe si chiar unul dintre cele trei brate ale Dunarii este denumit astfel. Sf. Gheorghe este de asemenea ocrotitorul Armatei Romane. Este totodata patronul Angliei, al Georgiei si al Moscovei. In Lituania, Sf. Gheorghe este venerat ca protector al animalelor, iar in unele regiuni ale Spaniei ziua sfantului se serbeaza cu mese bogate si cu daruri. Legenda potrivit careia sfantul ar fi ucis un balaur pentru a salva o fecioara este o inventie tarzie, medievala. Adesea insa, iconografia recenta ni-l prezinta pe sfant calare, doborand cu sulita un balaur, poate simbolic. Unii comentatori sunt insa de parere ca este vorba doar de o preluare tarzie a mitului grec al lui Perseus si Andromeda.
Daca
in trecut aceasta sarbatoare era cinstita cu mult fast timp de trei
zile, astazi, doar cu totul izolat, mai strabate farmecul ei de
altadata. Cele mai multe obiceiuri legate de aceasta zi au fost
abandonate pe parcursul timpului dar importanta sarbatorii in
spiritualitatea traditionala ne obliga sa amintim cateva dintre
practicile si obiceiurile de odinioara.
In
ajunul zilei de 23 aprilie oamenii pregateau cu grija brazde verzi,
taiate sub forma patrata, in care infigeau ramuri inmugurite de salcie si flori galbene de primavara cunoscute, in Bucovina,
sub numele de calce. In noaptea sau dimineata zilei de San-George capul
familiei, intotdeauna un barbat, aseza brazdele, astfel impodobite, "de
straja "la stalpii portilor si ai caselor, la ferestrele si usile
caselor si grajdurilor, in gradini si pe mormintele din cimitire. Se
credea ca, astfel, oamenii, vitele si semanaturile erau protejate de
fortele malefice, ce deveneau extrem de active in acest moment de
inceput a anului pastoral. Masurile de protectie se luau mai ales
impotriva strigoilor si strigoaicelor care, conform traditiei, furau
mana vitelor cu lapte. Tot impotriva strigoilor se obisnuia a se pune
langa poarta casei si la intrarea in grajd o grapa, asezata cu dintii in
sus si cu un bracinar de fecior cast petrecut printre acestia.
In
Bucovina, brazdele si ramurile verzi erau pastrate peste an pentru a fi
folosite drept leacuri impotriva frigurilor sau pentru a fi amestecate
in hrana animalelor (in credinta ca acestea vor fi protejate de puterea
malefica a strigoilor) si pentru a fi puse in cuibarele clostilor
(pentru a avea pui cat mai multi si pentru a le feri de boli si ulii).
O
alta practica care se savarsea acum era impodobirea donitelor de muls
vacile cu multa verdeata si flori de primavara. Donitele, pline cu apa
si astfel "gatite", se puneau in tinda casei, dupa usa
de la intrare. In dimineata zilei de San-George, apa si verdeata tocata
erau turnate in hrana animalelor, crezandu-se ca, astfel, va spori laptele
vitelor si ca vor fi protejate de toate relele. Intrucat San-George era
considerat a fi Cap Mare de Primavara - moment important in derularea
timpului calendaristic - in preziua sarbatorii dar si pe parcursul celor
trei zile in care era celebrat, erau indeplinite numeroase ritualuri de
aflare a ursitei si a norocului.
In
ajunul zilei de San-George, fetele de maritat credeau ca isi pot vedea
ursitul daca priveau, in aceasta noapte, intr-o cofa plina cu apa.
In
dimineata zilei de 23 aprilie tot ele, fetele, puneau in mijlocul
drumului brazde verzi, impodobite cu coronite, pentru a observa, pe
furis, care fecior va calca peste ele. Daca flacaii ce le erau dragi nu
calcau pe coronite, fetele credeau ca in acel an se vor casatori.
Brazdele si coronitele erau pastrate peste an, pentru a fi folosite ca
remediu in ameliorarea diferitelor boli sau pentru a se face cu ele
farmece de dragoste.
In
aceasta zi fetele mai obisnuiau sa semene usturoi, pe care-l pastrau
pana in anul viitor. Mancand usturoiul semanat cu un an inainte, ele
credeau ca vor fi inzestrate cu toate virtutile si ca se vor casatori in
cel mai scurt timp.
Dis
- de - dimineata, inainte de a se scutura roua, fetele mergeau pe furis
in padure, in locuri ferite si indepartate, "pana acolo unde nu se
auzeau latratul cainilor si cantatul cocosilor", pentru a culege
matraguna si navalnic, pe care le aduceau acasa si le puneau in pod sau
sub streasina, in credinta ca aceste plante miraculoase le vor aduce
petitori bogati. Obiceiul pastra ceva din solemnitatea ceremoniala a
marilor rituri: fetele isi luau traista si un colac descantat si, odata
ajunse in padure, se incingeau intr-un joc cu semnificatii magice,
mancau colacul, stropeau cu vin locul din care recoltasera plantele si
abia apoi se intorceau acasa purtand un steag, numit pe alocurea strut,
confectionat din ramuri de copac impodobite cu panglici multicolore.
Matraguna
recoltata acum era pastrata peste an pentru a fi folosita la vindecarea
unor bolii sau la practicarea vrajilor de maritis pentru fetele urate
sau batrane, a vrajilor pentru imbogatire si castigare a faimei sau a
celor de inmultire a laptelui la vaci. Matraguna putea sa provoace si
nenorocire, saracie, uratenie, nebunie sau moarte, in functie de modul
cum era folosita, de riturile sau vrajile in care era uzitata sau in
functie de actul care-i declansa puterea.
Flacaii,
pentru a nu ramane mai prejos decat fetele, cautau, in dimineata zilei
de 23 aprilie, iarba fiarelor, planta miraculoasa ce putea sa sfarame
lacatele si lanturile sau putea sa le confere lor, flacailor,
proprietati miraculoase, in ajunul sarbatorii, tinerii mergeau intr-o
dumbrava din padurea localitatii in care traiau, ducand cu ei cate o
cofa cu apa neinceputa. Fiecare tanar isi ascundea vasul intr-un loc
doar de el stiut rostind numele fetei ce-i era draga. Apoi, pana la
ivirea zorilor se prindeau cu totii in hora, spuneau cimilituri sau
cantau din fluiere. La rasaritul soarelui fiecare privea in cofa cu apa.
Daca in vas se afla un fir de iarba, credeau ca se vor casatori cu fata
iubita si ca vor trai impreuna pana la adanci batranete. Daca in apa se
afla o floare uscata sau vesteda, era semn ca tanarul nu se va insura
in acel an, iar daca gaseau pamant, se credea ca feciorul va muri in
curand.
Femeile
casatorite savarseau si ele practici magice pentru bunul mers in
gospodarie. De exemplu, in dimineata zilei, inainte de rasaritul
soarelui, mergeau in padure si culegeau plante doar de ele stiute
(mulgatoare, untul vacii), pe care le adaugau in hrana animalelor, in
credinta ca vacile vor da lapte mult si de buna calitate.
Tot
in aceasta zi se prepara si "unsoarea oilor", un medicament obtinut din
plante si grasimi animale, unguent ce se aplica pe ugerul oilor pentru a
le apara, astfel, de boli pe tot parcursul verii.
Nimeni
nu avea voie sa doarma in aceasta zi deoarece se credea ca acel care
incalca interdictia avea sa fie somnoros intregul an.
Urzicatul
era un alt obicei de San-George, practicat de tinerii din comunitatile
traditionale bucovinene. Intrucat sarbatoarea deschidea o perioada
solicitanta in derularea tuturor activitatilor economice, tinerii se
atingeau, pe furis, peste partile neacoperite ale corpului, cu tulpini
de urzica, nutrind convingerea ca in felul acesta vor fi mai ageri, mai
harnici si mai sanatosi de-a lungul intregii veri care urma sa inceapa.
In
stransa dependenta cu faptul ca San-George deschidea anul pastoral, in
ajunul sau in dimineata acestei zile se aprindeau focuri vii, fie in
vatra casei, prin frecarea a doua bucati uscate de lemn, fie in ograda,
prin invartirea energica a unui fuscel de lemn introdus intr-o gaura
practicata in blana usii de la grajd, fie intr-un loc dinainte stabilit
situat in vatra satului. In cazul focurilor aprinse in ograda sau in
vatra satului, tinerii obisnuiau a sari peste foc sau prin fum crezand
ca, in felul acesta, se purifica si se apara de orice posibile influente
nefaste.
Dintre
toate obiceiurile de San-George mai sus enumerate, in comunitatile
satesti contemporane se mai pastreaza obiceiul impodobirii stalpilor de
la poarta cu ramuri verzi de salcie inmugurita si flori galbene de
calce, infipte in brazde inverzite. Intelesurile stravechi ale acestei
practici sunt, insa, arareori cunoscute.

evz.rocapadocia /crestinortodox
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu