Floriile - cea mai importantă sărbătoare care vesteşte Paştele
Ortodocşii
 prăznuiesc astăzi Floriile sau Duminica Stâlpărilor, cea mai importantă
 sărbătoare care vesteşte Paştele, rememorând intrarea lui Iisus în 
Ierusalim şi sărbătorindu-i, totodată, pe cei cu nume de flori.
Duminica Floriilor sau a Stâlpărilor (ramurile de palmier sau finic, cu 
care a fost întâmpinat Iisus la intrarea în Ierusalim, n.r.) este una 
dintre cele 12 sărbători împărăteşti din cursul anului bisericesc. 
Menţionată, pentru prima dată, în secolul al IV-lea, sărbătoarea 
Intrării Domnului în Ierusalim, oraşul unde a şi început să fie 
celebrată, a cuprins, în scurt timp, întreaga lume creştină, fiind 
celebrată cu mare fast. Strâns legată de minunea învierii lui Lazăr din 
Betania, această duminică îi pregăteşte pe credincioşii ortodocşi pentru
 bucuria pe care o aduce biruinţa lui Hristos asupra morţii din duminica
 următoare, cea a Învierii.
Totodată Floriile deschid săptamâna cea mai importantă pentru 
pregătirile de Paşti, cunoscută sub numele de "Săptămâna Mare", după 
cele 40 de zile de post. Din punct de vedere liturgic, din aceasta zi 
începe Săptămâna Patimilor, în amintirea cărora în biserici se oficiază 
în fiecare seară Deniile, slujbe prin care credincioşii îl "petrec" pe 
Hristos pe drumul Crucii, până la moarte şi Înviere.
De Florii se mănâncă peşte, fiind a doua dezlegare din postul Paştelui, după cea din ziua Bunei Vestiri.
Duminica Floriilor este precedată de Sâmbăta lui Lazăr. În această zi, 
Iisus Hrisos îşi arată din nou minunile, înviindu-l pe Lazăr, la patru 
zile de la moarte. După această minune, mulţimile strânse la porţile 
cetăţii l-au întâmpinat cu flori şi l-au aclamat pe Mântuitor, la 
intrarea în Ierusalim.
Sâmbăta din ajunul sărbătorii este cunoscută şi ca Moşii de Florii, când
 se fac pomeniri pentru sufletele celor decedaţi, încheindu-se acum 
Sărindarele, adică pomenirea morţilor făcută în fiecare sâmbătă din 
Postul Mare.
Sărbătoarea Floriilor este una de bucurie pentru întreaga creştinătate, 
dar cu înţelegerea faptului că zilele ce urmează sunt unele ale 
tristeţii.
În fiecare an de Florii se fac procesiuni, acestea rememorând intrarea 
triumfală a lui Iisus Hristos în Ierusalim, după ce cu o zi înainte îl 
înviase pe Lazăr din morţi. Mulţimea era atât de uimită de minune, încât
 era convinsă că a venit vremea regelui prevestit de profeţi. "Osana!", 
îi strigau pruncii, iar oamenii toţi adunaţi pe drum aşterneau în faţa 
Domnului hainele lor şi veneau să-L întâmpine cu ramuri de finic. Blând 
şi smerit, Iisus a intrat în cetate pe mânzul asinei. Acum, peste 
veacuri, pelerinii refac, pe jos, drumul triumfal, cu tristeţea care 
premerge Patimile Domnului, dar şi cu bucuria care prevesteşte Învierea 
Sa, mai spune părintele Stoica.
În prescripţiile iudaice se arăta că fiecare evreu trebuie să meargă 
măcar o dată pe an la Templul din Ierusalim, pentru a aduce jertfe lui 
Dumnezeu. Venirea lui Iisus cu o săptămână înainte de patimile sale şi 
de Învierea sa din morţi au fost profeţite cu mai bine de patru sute de 
ani înainte de sfântul proroc Zaharia, prin cuvintele "Bucură-te foarte 
fiica Sionului, veseleşte-te fiica Ierusalimului, căci iată Împăratul 
tău vine drept şi biruitor, smerit şi călare pe asin, pe mânzul asinei".
La început, Duminica Stâlpărilor a fost ţinută numai de comunitatea 
creştină din Ierusalim. Având un caracter local, nefiind cunoscută şi de
 alte biserici, sărbătoarea nu figurează în rândul celorlalte enumerate 
în "Constituţiile Apostolice" - document elaborat spre sfârşitul 
secolului al IV-lea. Este menţionată însă de Sfântul Ioan Gură de Aur 
(407), de Sfântul Epifanie de Salamina (403), de Sfântul Chiril al 
Alexandriei (444), care au scris omilii la această sărbătoare, precum şi
 de pelerina spaniolă, Egeria, care o descrie în jurnalul său de 
călătorie la Locurile Sfinte.
Din Ierusalim, sărbătoarea Duminicii Stâlpărilor a trecut mai întâi în 
Egipt, apoi în Siria şi în Asia Mică. În secolul al V-lea era celebrată 
deja în capitala imperiului, Constantinopol, când împăratul şi curtea sa
 participau la procesiunea solemnă ce avea loc în Duminica Intrării în 
Ierusalim. Cu acest prilej, mulţimea credincioşilor purta atât ramuri de
 finic, cât şi de măslin şi de liliac. Pe tot parcursul procesiunii care
 se desfăşura pe străzile oraşului, credincioşii intonau frumoase 
cântări compuse de imnografi precum Andrei Criteanul, Teodor Studitul 
sau Iosif Studitul. Obiceiul ca însuşi conducătorul să participe la 
procesiunea din Duminica Floriilor a fost urmat şi de curţile domneşti 
din Ţările Române.
În timpul secolelor al VI-lea şi al VII-lea, sărbătoarea se răspândeşte 
şi în Occident, fiind menţionată de Isidor de Sevilia (636). Tot în 
această perioadă, se introduce şi binecuvântarea ramurilor de finic, 
aduse de credincioşi la biserică, iar procesiunea se mută dimineaţa.
Intrarea lui Iisus în Ierusalim este relatată de toţi cei patru 
evanghelişti, Ioan, Luca Matei şi Marcu. Noul Testament relatează faptul
 că apostolii au întins hainele lor pe asin, pe ele şezând Mântuitorul 
în timpul acestei procesiuni. Acest gest a fost interpretat de Sfinţii 
Părinţi ca fiind mărturisirea faptului că învăţătura apostolilor va 
aduce la ascultare toate neamurile de pe pământ. Hainele Sfinţilor 
Apostoli simbolizează noua haină pe care o îmbracă oamenii, haina 
Sfântului Botez.
După modelul mulţimii din cetatea Ierusalimului, care l-a întâmpinat pe 
Mântuitor cu frunze de palmier, Biserica Ortodoxă a rânduit ca, după 
săvârşirea Sfintei Liturghii, să se sfinţească ramurile de salcie aduse 
de credincioşi. Slujitorii Bisericii citesc rugăciuni de sfinţire a 
salciei, ţinând în mâini aceste ramuri înmugurite, cu lumânări aprinse, 
ca simbol al biruinţei vieţii asupra morţii, fiind cunoscut faptul că 
salcia are o putere mare de regenerare.
Semnificaţia creştină a acestei zile este una foarte puternică, 
reprezentări ale lui Hristos intrând în oraş călare pe un măgar fiind 
întâlnite frecvent în pictură.
Sărbătoarea intrării Domnului în Ierusalim a fost suprapusă peste cea a 
zeiţei romane a florilor, Flora, de unde şi denumirea populară pe care a
 primit-o. Astfel, pe lângă sărbătoarea creştină a intrării 
Mântuitorului în Ierusalim au apărut şi nenumărate obiceiuri şi 
tradiţii, atât în mediul rural, cât şi în cel urban, cele mai multe de 
sorginte păgână.
De exemplu, de Florii se obişnuieşte să se facă "de ursită", astfel că 
fetele aflau, prin diverse procedee, dacă se vor căsători sau nu în acel
 an. Tot de Florii, mărţişorul purtat până în această zi se pune pe 
ramurile unui pom înflorit sau pe un măceş, iar zestrea se scoate din 
casă pentru aerisire.
Înaintea sărbătorii, fetele nemăritate din Banat şi Transilvania 
obişnuiesc să pună o oglindă şi o cămaşă curată sub un păr altoit. După 
răsăritul soarelui, aceste obiecte sunt folosite în farmece pentru noroc
 în dragoste şi sănătate.
De asemenea, la miezul nopţii se fierbe busuioc în apă, iar dimineaţa 
fetele se spală pe cap cu această fiertură, ca să le crească părul 
frumos şi strălucitor. Ce rămâne se toarna la rădăcina unui păr, în 
speranţa că băieţii se vor uita după ele, ca după un copac înflorit.
În popor se mai spune că cine îndrăzneşte să se spele pe cap în ziua de 
Florii fără apă descântată şi sfinţită riscă să albească.
La toate popoarele creştine pot fi întâlnite diferite obiceiuri, unele 
chiar similare celor de la noi, majoritatea având în prim-plan palmierul
 sau salcia. Aceste tradiţii nu au nimic în comun cu spiritul creştinesc
 al praznicului Intrării Mântuitorului în Ierusalim.
Creştinii prăznuiesc Intrarea Mântuitorului în Ierusalim participând la 
Sfânta Liturghie, împodobind cu ramuri de salcie sfinţită icoanele, 
uşile şi ferestrele gospodăriilor lor şi păstrând rânduiala postului. 
Aceste ramuri sfinţite se păstrează peste an, fiind folosite cu credinţă
 la tămăduirea diferitelor boli. Oamenii obişnuiesc şi să înfigă aceste 
ramuri în straturile proaspăt semănate, să le pună în hrana animalelor 
sau să le aşeze pe morminte. Ramurile verzi simbolizează castitatea, dar
 şi renaşterea vegetaţiei, amintind totodată de ramurile cu care a fost 
întâmpinat Iisus la intrarea în Ierusalim, în această zi.
În sâmbăta dinaintea Floriilor, femeile din unele zone ale ţării aduc 
ofrandă de pomenire a morţilor împărţind plăcinte de post. Tot în 
sâmbăta Floriilor se mai făcea un ceremonial complex numit Lazăriţa, 
după modelul colindelor, la care participau doar fetele. Una dintre 
fete, numită "Lazăriţa", se îmbraca în mireasă şi colinda, împreună cu 
celelalte, în faţa ferestrelor caselor unde erau primite. Lazăriţa se 
plimba cu paşi domoli, înainte şi înapoi, în cercul format de 
colindătoarele care povestesc, pe o melodie simplă, drama lui Lazar sau 
"Lazărica": plecarea lui Lazăr de acasă cu oile, urcarea în copac pentru
 a da animalelor frunză, moartea neaşteptată prin căderea din copac, 
căutarea şi găsirea trupului neînsufleţit de către surioarele lui, 
aducerea acasă, scăldatul ritual în lapte dulce, îmbrăcarea mortului cu 
frunze de nuc şi aruncarea scaldei mortului pe sub nuci.
În trecut, ramura de salcie sfinţită era folosită şi în scopuri 
terapeutice. Oamenii înghiţeau mâţişori de pe ramura de salcie pentru a 
fi feriţi de diferite boli, iar bătrânele se încingeau cu salcia ca să 
nu le mai doară şalele.
De asemenea, exista şi obiceiul ca părinţii îi lovească pe copii cu 
nuieluşa de salcie când veneau de la biserică, pentru a creşte sănătoşi 
şi înţelepţi.
Sursa: Mediafax


 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu